Foto Kredit: Vaseline.co.za

Vaseline atau lain-lain jenama petroleum jelly sering digunakan terutama kita yang orang perempuan ni. Tapi diva tak sangka Vaseline ni bukan je kita pakai untuk lembapkan bibir je, tapi sini diva jumpa 50 kegunaan Vaseline yang didedahkan seorang blogger ni.

Jom tengok apa lagi kita boleh buat guna Vaseline ni

 

  1. Sapukan sedikit pada bulu mata anda sebelum masuk tidur. Ia akan membuatkan bulu mata anda menjadi lebih panjang dan lebih tebal dr masa ke semasa

    2. Sapukan pada kaki anda setiap hari, pakai stokin and bila anda bangun akan tersa lembut jer kaki tu. Lakukan setiap hari…

    3. Sapukan pada siku anda setiap hari, ia akan menjadi lebih lembut

    4. Sapukan dan urut pada ‘cuticles’ beberapa kali dalam sehari untuk kelembutan dan kecantikan cuticles anda.

    5. Sapukan pada bibir yg terluka, macam pecah2 bibir tu…

    6. Gunakan sebagaiLIP GLOSS

    7. Campurkan sedikit pada serbukKOOL-AID dan jadikan ia sebagai LIP GLOSS berwarna serta berperisa

    8. Cairkan vaseline dan sebiji coklat cip dalam microwave, gaul sebati dan jadikan Lip Glossberperisa coklat… nyum…nyum….

    9. Sapukan pada tempat2 yg ingin di semburkan minyak wangi. Ia akan menjadikan minyak wangi lebih tahan lama dari sepatutnya..

    10. Boleh dijadikan sebagai pelembap jerawat yg degil & rasa sakit. (tidak akan menyumbat liang2 pori anda)

    11. Pelembap utk kulit kering yg amat teruk.

    12. Sapukan pada lutut2 anda drpd kering yg kelihatan mcm rupa abu tu….

    13. Gaulkan bersama garam laut utk dijadikan SCRUB

    14. Sapukan sedikit pada gigi anda untuk mengelakkan mulut melekat pada gigi.. pada yg selalu senyum spt beauty pagent ker… artis ker…

    15. Sapukan juga pada gigi utk elakkan lipstik ada melekat pada gigi…. auw…. malu nyer kalau terjadi kan..

    16. Sebagai bahan utk mengURUT…. yo!!

    17. Panaskan utk dijadikan krim malam

    18. MAKE UP remover (bg menanggalkan kesan2 make up)

    19. Melindungi kulit daripada terdedah kepada cuaca  yg teruk (panas… sejuk….)

    20. Digunakan pada pipi utk kelihatan lebih dewy..

    21. Digunakan di bawah eye shadow utk mendapatkan efek bersinar / bercahaya….

    22. Boleh digunakan untuk kulit lebih licin dan soother selepas bercukur

    23. Digunakan pada waktu rawatan kuku

    24. Bagi menghilangkan garis-garis kulit kering yang bole timbul selepas membasuh

    25. Melincirkan cuping telinga dan membantu memasukkan anting2 dengan mudah tanpa menyakitkan…

    26. Menjadikan kuku lebih tahan dan kuat…

    27. Gunakan dgn lipstik utk dijadikan sbg blusher pipi anda.

    28. Memudahkan untuk menanggalkan cincin yang tersekat di jari anda..

    29. Mencantikkan kening yang susah sgt di urus… messy

    30. Menjadikan bulu mata anda lebih berkilat dan kalis air…

    31. Melegakan kulit kepala, pra-shampoo

    32. Membantu peha, kaki melecet.

    33. Membantu menyembuhkan selepas prosedur pembedahan kosmetik.

    34. Mengurangkan kegatalan dan kerak2 kelemumur

    35. Theraputic apabila digunakan ketika akibat terkena Poison Ivy

    36. Dapat membantu memperbaiki  keadaan mereka yg menghidap ezkema atopik

    37. Membantu menyembuhkan dan melindungi tatoo baru dibuat.

    38. Boleh melindungi terhadap pewarnaaan rambut yg membahayakan, pengerintingan dan meluruskan dengan bahan kimia yg digunakan sebagai topeng di sekitar garis rambut..

    39. Gunakan sedikit utk kilatkan kasut dan beg anda.

    40. Colekkan sedikit di jari anda dan gosok di tapak tangan kemudian ramas2 perlahan di rambut anda .. buat mcm ala.. korean style…

    41. Gunakan utk disapukan pada hujung rambut yg berbelah dan kering.

    42. Menghilangkan kesan makeup pada pakaian

    43. Gosokkan pada leher botol pewarna kuku anda agar tidak melekat lagi pd botol.

    44. Menjadikan pewarna kuku ada yg lama nampak baru semula

    45. Letakkan sedikit serta campurkan pada serbuk eyeshadow utk dptkan warna lain dan lebih menarik lagi bila memakainya.

    46. Campurkan pada losyen kegemaran anda

    47. Sapukan pada bibir anda, biarkan utk beberapa minit kemudia gosok perlahan dgn berus gigi utk mengupaskan kulit mati agar lebih lembut.

    48. Menanggalkan bulu mata palsu yg tersalah pakai dgn cepat.

    49. Sapukan sedikit pada badan anda yg kering sebelum anda menyapukan losyen utk TONkulit agar samarata.

    50. Sapukan pada keseluruhan sebelum penerbangan bagi mengelakkan kulit kering.

 

Sumber: http://justmenashaixora.blogspot.my/

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here